به گزارش اینهفته؛ دکتر داود سعیدی، عضو این تیم تحقیقاتی با اعلام این خبرگفت: فناوری به کار رفته در پمپهای ورتکس نانو حباب ساز به گونه ای است که با کاربرد این گونه پمپها، امکان تولید حبابهایی در مقیاس نانو در یک سیال دیگر (نظیر آب) فراهم می گردد.
وی افزود: از این پمپها با سه هدف شناورسازی، هوادهی وگندزدایی در بسیاری از صنایع نظیر نفت وگاز، آبفا و شیلات، صنایع غذایی و لبنی و صنایع شستشو استفاده میشود.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که این نوع پمپ در ظرفیتهای مختلف از 1 تا ۲۵ متر مکعب در ساعت با نام تجاری دانتک و برای اولین بار در کشور ساخته شده است، تصریح کرد: عملکرد این فناوری در تولید حبابهای نانو مقیاس به تأیید ستاد تجهیزات نانو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.
سعیدی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور تولید نیمه صنعتی این محصول و بهره گیری از آن در صنایع نفت وگاز و شیلات، افزود: درآینده نزدیک، نمونهای از پمپهای ورتکس دو فازی با قابلیت شناور سازی بسیار زیاد، در سیستم شناورسازی با هوای محلول (DAF) یک واحد پالایشگاهی با ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت، نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی با تأکید بر راندمان بسیار بالای انتقال گاز به سیال با استفاده از این فناوری، اضافه کرد: بهره گیری از این ویژگی در صنعت گندزدایی به همراه ازن (نانو ازن) و هوادهی میتواند موجب تحول در این صنایع گردد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، ادامه داد: این واحد فناور، با موافقت دانشگاه صنعتی اصفهان در صدد تجهیز یک آزمایشگاه پیشرفته در صنعت میکرو حباب و نانو حباب، پمپهای ورتکس دو فازی، سیستم های تولید و تزریق میکرو حباب، پایلوتهای آزمایشگاهی بین رشتهای با هدف توسعه فناوری نانو حباب و پمپهای خاص نظیر پمپهای توربینی و ارائه راه حلهای مهندسی در صنایع مختلف بر اساس ظرفیتهای بی نظیر این دانشگاه می باشد.
گفتنی است: فناوری ارزشمند پمپهای ورتکس دو فازی نانو حباب ساز، حاصل 21 ماه فعالیت علمی محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با راهبری دکتر احمد رضا زمانی عضو هیات علمی این دانشگاه است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به انجام رسیده است.
برچسب: مجله خبری
-

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت پمپهای ورتکس دو فازی شدند
-

تاکسی های اصفهان نو می شوند
به گزارش اینهفته؛ هادی منوچهری در شصت و نهمین نشست خبری “سه شنبه ها با رسانه” در گفتگوی آنلاین با رسانه ها با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ هزار تاکسی پلاک زرد، آژانس، بیسیم و سرویس مدرسه همچنین ۱۸ هزار تاکسی آنلاین در سطح شهر اصفهان به شهروندان سرویس دهی میکنند، اظهار کرد: تاکسی های بر خط سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان بین 15 تا 20 هزار خودرو شناور است، در شرایط عادی سازمان تاکسیرانی بیش از 500 هزار سفر موفق را در سطح شهر رقم می زند که به خاطر شیوع کرونا این رقم کاهش پیدا کرده و به حدود 350 هزار سفر رسیده است.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی وظایفی مانند سفر ایمن، سریع و ارزان در حوزه ارائه خدمات بهتر به شهروندان دارد که مهمترین حوزه و وظیفه در سازمان تاکسیرانی است و امیدواریم با پیاده سازی طرح ها و برنامه ها که بخشی از آن پیاده سازی شده شرایط باز هم بهتر از قبل شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: مالکیت خودروهای سواری تاکسی در اختیار مالک است و تفاوت سازمان با سایر حوزه های حمل و نقلی در همین بخش است که سازمان تاکسیرانی را با هزاران مالک روبرو می کند، با این وجود هدف ما ارائه خدمت بهتر به شهروندان خواهد بود.
وی مهمترین وظیفه سازمان را نوسازی ناوگان ذکر کرد و افزود: البته این وظیفه بر عهده دولت است اما به دلیل مشکلاتی که دولت دارد طرح های نوسازی متوقف شده است، اتفاقی که هم اکنون در شهرداری اصفهان رقم خورده ورود سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی به صورت خودجوش و حمایتی از مهر 99 است. این طرح آغاز شده و از مهر و آبان امسال تاکنون حدود 300 خودرو نو شده و 300 خودرو فرسوده از ناوگان خارج شده است.
منوچهری با بیان اینکه در بحث نوسازی، سازمان تاکسیرانی اصفهان در کشور پیشرو است، افزود: میزان نوسازی تاکسی ها در شهر اصفهان نسبت به جمعیت این شهر در کشور اول است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم 1000 تاکسی را نوسازی کرده و عمر ناوگان را به زیر هفت سال برسانیم. انجام این مهم تاثیر بسزایی در موضوع کاهش آلایندگی ها و ارائه خدمات بهتر به شهروندان دارد.
وی اظهار امیدواری کرد با پیاده سازی این طرح و ادامه آن در سال های بعد که پیش بینی دو هزار خودرو است بتوان خدمات رسانی بهتری به شهروندان داشت.
وی تاکید کرد: واگذاری تاکسیهای جدید با حمایت شهرداری و شورای شهر اصفهان و با ارائه تسهیلات وام برای هر تاکسی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان (با سود چهار درصد) انجام می شود.*فعالیت حدود 150 تاکسی بی سیم بانوان در شهر
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت تاکسی های بی سیم بانوان در شهر، گفت: تاکسی بیسیم بانوان در جهت ارائه خدمات به مسافران بانو در شهر است. هم اکنون حدود کمتر از 150 تاکسی بی سیم بانوان در شهر فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: به منظور گسترش این تاکسی ها به غیر از خودروی پراید سبزرنگ به ماشین های دیگری هم که از نظر ایمنی صلاحیت بیشتری دارند اجازه فعالیت داده می شود. شهروندانی هم که می خواهند از تاکسی بیسیم بانوان استفاده کنند بدانند این تاکسی ها زیر نظر شهرداری اصفهان فعالیت می کند.
منوچهری با بیان اینکه سرویس های مدرسه به عنوان مشاغل پاره وقت معرفی می شوند، تاکید کرد: جدا از شرایط کرونا این تاکسی ها عملا حدود 5 ماه در سال فعالیت ندارند و در واقع با شیوع کرونا نیز شاهد تعطیلی کار این دسته از رانندگان شده ایم، اقدامات لازم برای دریافت بسته های معیشتی و تسهیلاتی و ارائه آن به این دسته از رانندگان در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم ظرف دو ماه آینده این بسته های تسهیلاتی را به دست آنها برسانیم. همچنین 1200 بسته معیشتی بین رانندگانی که احساس می شد در مضیقه هستند توزیع شد.*پیش بینی تسهیلات متعدد برای حمایت از رانندگان تاکسی در شرایط کرونا
وی با اشاره به اقدامات سازمان تاکسیرانی برای جلوگیری از شیوع کرونا میان رانندگان و مردم، گفت: در این خصوص 7 هزار و 500 کاور جدا کننده و 35 هزار ماسک و 35هزار دستکش به علاوه هزاران بروشور آموزشی توزیع شده که جهت کنترل کرونا و کمک به رانندگان ارائه شده است، همچنین ارائه یک وام شش میلیونی و تخفیف کارت شهری رانندگان در نظر گرفته شده است تا رانندگان با آسیب های مالی کمتری مواجه شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رانندگی تاکسی های اینترنتی شغلی شناور است، افزود: آمار رانندگان تاکسی های زردرنگ که در سطح شهر اصفهان فعالیت می کنند بیش از دو هزار تاکسی از حدود 9 هزار تاکسی زرد رنگ است که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: تاکسی های زرد رنگ در شرایط کرونا عملا باید با سه مسافر حرکت کنند که با اجرا شدن مصوبه اخیر ستاد کرونا این مشکل تا حدودی برطرف شده است. با این وجود اگر مواردی را شهروندان مشاهده کردند که یک تاکسی بیش از این تعداد مسافر سوار می کند یا با معطلی بیش از حد مواجه شدند خوشحال می شویم شنونده شکایات آنها باشیم.*اصکیف، شکست پروژه تاکسیمتر را جبران کرد
منوچهری با اشاره به شکست طرح پروژه سامانه هوشمند تاکسیرانی (تاکسیمتر) در سال های گذشته، اظهار داشت: این طرح که اجرای آن از سال 90 آغاز شده بود در سال 94 به دلایل مختلف متوقف شد که از دلایل آن می توان به عدم فرهنگ سازی مناسب میان شهروندان و رانندگان، عدم استقبال مردم و دلایل فنی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه برای جبران خسارت رانندگان ناشی از خرید این سامانه هوشمند اقداماتی انجام شد، تاکید کرد: با تصمیم شورای شهر و شهردار اصفهان قرار بر این شده این مشکل تا جایی که ممکن است برطرف شود که به همین منظور می توان به کمک های معیشتی در جهت جبران خسارت رانندگان مانند اهدای 7 هزار و 500 جفت حلقه لاستیک و تعداد 7 هزار و 500 روکش صندلی اشاره کرد. همچنین رانندگان از پرداخت هزینه کارت های شهری معاف شدند و این روندی بود که در جهت حوزه آسیب از نصب این سامانه ها صورت گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع پرداخت سهمیه سوخت رانندگان بر اساس طرح پیمایش، گفت: این طرح از ۲۰ آذرماه ۹۹ اجرا شد و بر اساس آن رانندگان آژانس های تاکسی که قبلا برای خودروهای یگانه سوز ۱۲۰ لیتر و برای دوگانه سوز ۶۰ لیتر سوخت واریز می کردند بر اساس بر اساس میزان پیمایش پرداخت شود.
وی با اشاره به مشکل دریافت کرایه نفر چهارم، تصریح کرد: قانونی که ستاد کرونای استان گذاشته تا حدود بسیار زیادی رعایت می شود، سعی شده بدون تنش این قانون اجرا شود، مشکل ما تعیین کرایه نفر چهارم است که باید با چه کسی باشد و مسئله ای است که بلاتکلیف مانده بود اما سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان سعی کرد این مشکل را بدون تنش و درگیری تا حدود زیادی به ویژه در خطوطی که مسافر بیشتری دارد مرتفع کند.
منوچهری ادامه داد: اخیرا طرحی به شورای شهر پیشنهاد شده که 40 درصد پرداخت کرایه بر عهده راننده و 60 درصد نیز بر سه نفر دیگر تقسیم شود که این موضوع باعث شد در این حوزه مشکل خاصی پیش نیاید.
وی با بیان اینکه هر زمان راننده ای قصد داشته باشد در سیستم سازمان به کار گرفته شود سوء پیشنیه ها از وی گرفته می شود و رانندگان از فیلترهای مختلف عبور می کنند، تاکید کرد: همچنین آموزش های لازم مانند نوع برخورد و تکریم هم به رانندگان آموزش داده می شود، شهروندان بدانند تمام رانندگان سطح شهر از این مراحل عبور می کنند. در حوزه تاکسی های اینترنتی به دلیل وجود شرایط و سازو کارهای خاص این حوزه بحث های سوء پیشینه توسط سامانه پلیس از رانندگان گرفته می شود که البته از رانندگان تاکسی های زردرنگ که حرفه ای هستند انتظار برخوردهای مناسبتری نسبت به رانندگان تاکسی های اینترنتی می رود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به مهمترین پروژه های سازمان ظرف دوسال اخیر، اضافه کرد: نوسازی ناوگان یکی از مهمترین پروژه های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان است که به خوبی در حال انجام است، یکی دیگر از مهمترین پروژه های سازمان در حوزه پرداخت الکترونیکی پروژه اصکیف است؛ هم اکنون دو هزار و 500 اصکیف روی تاکسی های اصفهان نصب شده که باعث می شود مسافر دیگر لازم نباشد پول خرد پرداخت کند. با جمع شدن پول خرد ایمنی و بهره وری بالا می رود.*آمار پایین ابتلای رانندگان تاکسی به کرونا در اصفهان
وی اقدامات فرهنگی را از دیگر اقدامات سازمان تاکسیرانی ذکر کرد و با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژه های فرهنگی تاکسیرانی در نظر گرفته شده است، افزود: بخش هایی از اقدامات فرهنگی از سال های گذشته انجام شده که کمک زیادی به بالا رفتن فرهنگ در سطح شهر در این حوزه کرده است؛ هم اکنون مراجعه به سازمان به شدت کاهش پیدا کرده و بیش از 75 درصد فعالیت های سازمان برون سپاری شده است.
منوچهری با اشاره به تعداد کرونایی های رانندگان تاکسی شهر اصفهان، اضافه کرد: تعداد رانندگان تاکسی که در اصفهان به کرونا مبتلا شده اند بسیار ناچیز بوده است. یکی از دلایل آن هم این است که اصفهان جزو شهرهایی بود که رانندگان آن از ابتدای شیوع کرونا به درستی از ماسک و از کاور جدا کننده استفاده کردند، در این خصوص مشکل جدی در اصفهان وجود نداشت.
-

انس با قرآن و تاثیر آن باعث افزایش روحیه رشادت در پرسنل ارتش می شود
به گزارش این هفته به نقل از روابط عمومی موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع)، یکشنبه سی ام آذر ماه فرمانده توپخانه 44 ارتش استان اصفهان و حجت الاسلام والمسلمین نوبخت مسئول عقیدتی سیاسی توپخانه 44 ارتش استان اصفهان به اتفاق هیات همراه از موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع) بازدید کردند.
میهن دوست در این دیدار چهار ساعته که همزمان با ولادت حضرت زینب کبری(س) انجام شد خواستار همکاری در زمینه های آموزش قرآن و تفسیر در بین پرسنل ارتش و انجام برنامه های مشترک در زمینه های علوم قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن در موسسه شدند که با استقبال مسئولان موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع) مواجه شد.
حجت الاسلام والمسلمین قربانیان مدیر موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع) با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی گفت: تنها نیروی مسلح جهان که علاوه بر مکتبی بودن انگیزه معنوی نیز دارد و از دیدگاه سیاسی برخوردار است نیرو های مسلح انقلاب اسلامی هستند.
لازم به ذکر است در این دیدار فرمانده توپخانه 44 ارتش استان اصفهان از مربیان و خادمان موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع) تقدیر کردند. -

راه اندازی مرکز تحقیق وتوسعه شرکت آبفا استان اصفهان
به گزارش اینهفته؛ مجتبی قبادیان به برخی از اقدامات شاخص پژوهشی شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان طی سالهای 98 و99 پرداخت و بیان داشت: انجام مراحل پایانی طرح « سامانه جامع صنعت آب وفاضلاب کشور» و راه اندازی آزمایشی آن ، تشکیل کارگروه های تخصصی متشکل از مدیران و کارشناسان متخصص، تعیین و تشکیل بافت جدید کمیته راهبردی تحقیقات شرکت ، پردازش و تعریف اولویت های تحقیقاتی و فراخوان آنها به مراکز علمی و پژوهشی از مهمترین اقدامات پژوهشی شرکت طی دو سال اخیر محسوب می شود.
وی با بیان اینکه تهیه و تدوین و چاپ کتاب « تاریخچه آب وفاضلاب در استان اصفهان » در دستور کار قرار گرفت اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به عنوان نخستین سازمان مستقلی که در میانه دهه 1340هجری شمسی درکشور تاسیس شد تا به طور همزمان تامین و توزیع آب شرب و همچنین جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب کلانشهر اصفهان را بر عهده گیرد بر این اساس به منظور تدوین تاریخ 55ساله فعالیت شرکت ، گفتگو با صاحب نظران ،مدیران و کارکنان و نیز جمع آوری اسناد و مدارک فعالیت شرکت در دهه های گذشته در دستور کار قرار گرفت.
معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفا استان اصفهان به برخی طرحهای پژوهشی که در سالهای اخیر انجام شد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: امکان سنجی روش های افزایش تولید بیوگازدر تصفیه خانه های فاضلاب به روش لجن فعال درتصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان، بررسی تاثیر استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری در تصفیه خانه فاضلاب جنوب اصفهان بر کیفیت میکروبی خاک و محصولات آبیاری شده با پساب ،بررسی راندمان حذف میکروپلاستیکها در تصفیه خانه فاضلاب با فرآیند لجن فعال متداول درتصفیه خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان، تحلیل و بررسی الگوی مصرف آب شهری با تأکید بر مدیریت بحران آب در شهر اصفهان، ارزیابی راندمان تصفیه فاضلاب خانگی بوسیله سیستم ورمی فیلتر در مقیاس پایلوت، پایش مولکولی روتاویروس و آدنوویروس انسانی در سیستم تصفیه خانه¬ آب اصفهان با روش نوین تغلیظ،فیلتراسیون در تصفیه خانه آب باباشیخعلی اصفهان، حذف ماسه در تصفیه خانه های فاضلاب شهری با استفاده از هیدروسیکلون متوسط مقیاس با دانه گیری مرسوم در تصفیه خانه فاضلاب بهارستان اصفهاناز مهمترین فعالیتهای صورت گرفته بوده است.
قبادیان به نظارت بر طرح های پژوهشی در حال انجام پرداخت و تصریح کرد: ارزیابی و مدلسازی کیفی تالاب های مصنوعی هیبریدی بمنظور تصفیه پساب شهری، تحقیق ، مطالعات و پیشنهاد روش های کاهش آب بدون درآمد روستاهای بخش زیار اصفهان، شناسایی، تعیین مقدار و بررسی میزان حذف میکروپلاستیکها در تصفیه خانه ی آب باباشیخعلی از جمله پژوهش های درحال انجام است.وی اعلام کرد: علاقمندان جهت ارائه مقالات و تحقیقات انجام شده می توانند نسبت به فراخوان پژوهشگران درون سازماني و برون سازماني در سامانه تحقيقات صنعت آب وفاضلاب كشور به آدرس https: / / research.nww.ir ثبت نام نمایند .
همچنین ايميل گروه تحقيقات به آدرس [email protected] آماده پاسخگويي به سوالات مطروحه در خصوص سامانه تحقيقات مي باشد.
-

صنعت فولاد نیازمند ۳ حرکت کلیدی است
به گزارش اینهفته ؛ نمی توان نادیده گرفت که در دنیای امروز فولاد با زندگی روزمره انسانها آمیخته شده است. مصرف سرانه فولاد در هر کشور نشانگر سطح توسعه یافتگی آن کشور است. براساس آمار در کشورهای در حال توسعه مصرف سرانه فولاد روز به روز در حال افزایش است و این مهم نشان از ویژگیهای منحصر به فولاد در مقایسه با سایر فلزات و مواد است.
در کشور ایران نیز اهمیت فولاد به یک اصل تبدیل شده است به طوری که طی سالیان گذشته تا به امروز رونق بخش های تولیدی، صنعتی، عمرانی، حمل و نقل و دیگر صنایع با توسعه جایگاه فولاد در ایران بطور ناخودآگاه مرتبط شده است. سیاستگذاران ایران با هدف بر روی سرمایه گذاری در بخش های فولادی (معدن و صنایع معدنی) برآن هستند تا با توجه به نیاز مبرم کشور و کاستی هایی که در دیگر بخش ها موجود دارد مصرف سرانه فولاد در کشور را بیش از پیش کنند.
اما باید توجه داشته باشیم که اهمیت به جایگاه صنعت فولاد در ایران از چند بخش قابل بررسی است و نیاز است که محققان و فعالان این صنعت بیش از هر زمان به آن بپردازند و گام هایی هدفمند در ایران برای حضور قدرتمندانه در بازار جهانی بردارند.*حس ملی گرایانه به صنعت فولاد
برخی افراد در ایران بر این باورند که نباید به صنعت فولاد حس ملیگرایانه داشت چراکه این نگاه، غیراقتصادی است که توسط دولتها در صنایع غیرخصوصی در کشور ها بیان می شود. آنان بیان می دارند که راه توسعه، الزاما خصوصی سازی است و با این نگاه می توان صنعت فولاد ایران را دگرگون کرد. اما نگاه ملی گرایانه در این صنعت یک اصل غیر قابل انکار است چراکه فولاد بخشی از هویت یک کشور به شمار می آید و می توان با بهره گیری از آن نگرش ها را تغییر داد و حرکت به سوی توسعه را با دیدگاه حضور حداکثری در صنایع دیگر محقق کرد. صنعت فولاد در گرو سیاست ادغام نیست چراکه این کار مستلزم خصوصیسازی با هدف تغییر در نگرشها و الگوهایی می شود که پیشتر در آن چالش هایی را در دیگر بخش ها برای کشور به بار آورده است. البته در این میان تغییر نگاه سنتی مدیریت نیز یک الزام است اما نگرش “نه به حس ملی گرائی” بیش از آنکه تولیدگرا باشد سودگرا برای برخی افراد و گروه ها است. امروز نگاهها در بازارهای مالی به صنعت فولاد تغییر کرده است و سهامداران به سرمایهگذاری بلند مدت در فولاد متمایل شده اند اما تنها این مهم برای نادیده گرفتن حس ملی گرایانه کافی نیست و به طور حتم راه های دیگری نیز برای حل و بهره گرفتن از منابع مالی در صنعت فولاد وجود دارد.

*حمایت جامع از صنعت فولاد
صنعت فولاد سرمایه بر و نیازمند به تکنولوژی است. توسعه این صنعت در اقتصاد ایران همانند دیگر کشور های فعال در این صنعت نیازمند پژوهش و میزان حمایت دولت است. اگر نگاهی دقیق به حمایت هایی که گفته شده است در دولت های گذشته به صنعت فولاد ایران داشته باشیم متوجه خواهیم شد که شاخص حمایت بیشتر اسمی بوده است در صورتی که شاخص حمایت مؤثر بیان می دارد که شرکت های بزرگ همانند ذوب آهن اصفهان ، فولاد مبارکه و … نیازمند توجه حداکثری در تمامی بخش ها هستند. به گونه ای که حمایت مؤثری از تمام محصولات فولاد را باید شاهد باشیم و اگر براین باور باشیم که تمامی بخش ها تنها در چهار سال حمایت حداکثری را از شرکت های فولادی داشته باشند فراتر از مرزها پیش خواهیم رفت و علاوه بر تامین نیاز داخل و منطقه، بازار بسیاری از شرکت های فولادی در جهان را نیز تسخیر خواهیم کرد.
*صادرات محور اصلی ورود ارز و تکنولوژی
ایران دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود. جداول آماری مورد بررسی حاکی از آن است که مجموع صادرات تولیدات فولادی در سه ماه ابتدایی سال 1399 به رقم 388 هزار تن رسید که در مقایسه با 758 هزار تن عملکرد دوره مشابه در سال 1398 کاهش 49 درصدی داشت. همچنین براساس آماری دیگر فولاد سازان در نیمه نخست سال جاری با کاهش حدود 33 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته مواجه بوده اند. همانطور که آمار نشان می دهد گویا بیان “نه به حسن ملی گرایانه” و “نبود حمایت جامع از صنعت فولاد” منجر به عدم تمرکز در زمینه صادرات شده است. شاید این نیز مطرح باشد که تحریم های ظالمانه غرب، تنظیم بازار داخلی و ویروس کرونا دلیل این کاهش باشد اما کاهش ورود ارز منجر به عدم ارتقا تکنولوژی خواهد شد و این 2 موجب می شود تا در آینده تولید صنعت فولاد با چالش مواجه شود. تغییر نگاه و رفع محدودیتهای صادرات فولاد کشور به طور حتم منجر به بهبود جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان خواهد شد وضعیت صادرات فولاد با نگاه کارشناسانه به موضوع راهحلی عملیاتی برای صادرات فولاد می شود تا کشور بیش از این از کاهش صادرات فولاد متضرر نشود.
* محسن بیدی/ روزنامه نگار اقتصادی
-

آرامستان های شهر اصفهان همچنان بسته است
به گزارش این هفته به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، احمدرضا مرادی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا خانواده های متعددی با مرگ ناگهانی عزیزانشان مواجه و داغدار شوند و در غم عزیز از دست رفته شان، به سوگ بنشینند اما به دلیل شرایط موجود، محدودیت های زیادی در فرآیند تشییع، تغسیل، تدفین و مراسم های سوم، هفتم، چهلم به وجود آمده است.
وی ادامه داد: در همین راستا سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان برای برون رفت از شوک از دست دادن فرد متوفی و تجربه سوگ ابراز نشده برای داغدیدگان، برگزاری مراسم سوگواری به صورت محدود و با رعایت همه اصول بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی برای حل فرایند سوگ را مورد توجه قرار داده بود.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان افزود: متاسفانه به علت عدم توجه و عدم رعایت موارد بهداشتی توسط تعداد معدودی از افراد و به خطر افتادن سلامت شهروندان، بر اساس مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا، آرامستان باغ رضوان و آرامستان های محلی تعطیل شد و پذیرش زائران برای زیارت اهل قبور و برگزاری مراسم امکان پذیر نیست و فقط خدمات مربوط به خاکسپاری با حضور حداقلی افراد انجام می شود.
وی بیان کرد: هرچند که این تعطیلی نیز با واکنش های متفاوتی مواجه و بسیاری از خانواده ها علیرغم غم و اندوه فراوان و دوری از عزیزان از دست رفته خود همکاری لازم را با آرامستان ها انجام و از مراجعه به آرامستان ها خودداری کردند ولی تعداد کمی از افراد با پارک خودروهای خود در حاشیه خیابان و ورودی های آرامستان با پای پیاده به زیارت اهل قبور رفتند.
مرادی افزود: قطعا این موضوع مخاطرات زیادی را برای آرامستان ها و برای خود آنها به دنبال خواهد داشت که با این حال از همه شهروندان درخواست می شود، زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول و از مراجعه به آرامستان ها خودداری و با مشارکت و همکاری با خادمان خود، نقش مثبت و انسان دوستانه ای در پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس داشته باشند.
وی تصریح کرد: در صورت عادی شدن شرایط، بازگشایی آرامستان به اطلاع مردم می رسد.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان افزود: از خانواده های داغدار و مصیبت دیده نیز تقاضا داریم با رعایت شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی، فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و با کمترین نفرات و بسیار محدود برای انجام آئین خاکسپاری به آرامستان باغ رضوان مراجعه و از هرگونه تجمع و ازدحام خودداری و پس از انجام مناسک خاکسپاری سریعا محل را ترک کنند. -

واگذاری 387 انشعاب رایگان گاز در استان اصفهان درسال جاری
به گزارش این هفته به نقل از روابط عمومی شرکت استان اصفهان، سید مصطفی علوی، گفت: برای واگذاری رایگان انشعاب گاز در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت، تعداد 387 انشعاب گاز درسال جاری، به جانبازان، مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی، مساجد و اماکن مذهبی واگذار شده است.
وی، ، ادامه داد: امسال، تعداد 195 انشعاب رایگان گاز طبیعی به خانواده های شهداء، اسراء، مفقودالاثرها و جانبازان بالای ۲۵درصد با هزینه ی بخشودگی 430میلیون ریال تخصیص داده شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با بیان اینکه خدمات حمایتی در راستای تلاش برای توانمند شدن خانوادههای مددجویان ارائه میشود افزود: مددجویان تحت پوشش در صورتیکه تاکنون از این امتیاز استفاده نکرده اند، می توانند پس از دریافت معرفی نامه از دستگاه تحت پوشش و ارائه آن به این شرکت در زمان اشتراک پذیری، از این امتیاز استفاده کنند.
مهندس علوی، گفت: از ابتدای سال تا کنون 66مددجوی کمیته امداد و75 مددجوی بهزیستی در سطح استان از معافیت هزینه انشعاب برخوردار شدند که هزینه این انشعابات بیش از 297 میلیون ریال شده است.
وی، افزود: همچنین در راستای این طرح بخشودگی؛ امکان برخورداری تعداد قابل توجهی مشترک مانند مساجد حسینیه ها، اماکن مذهبی و مدارس خیر ساز با هزینه ی بیش از 103 میلیون ریال از گازطبیعی در این استان فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در پایان برمصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: رعایت الگوی مصرف تاثیر بسزایی بر استمرار خدمات این شرکت و حفظ منابع ملی کشور خواهد داشت.
مهندس علوی با بیان اینکه این شرکت انتظار دارد مصرف کنندگان گاز طبیعی، شرکت گاز را متعلق به خود دانسته و بعنوان عضوی از اعضای خانواده بزرگ صنعت گاز همکاری لازم را در زمینه های مختلف از جمله؛حفظ تجهیزات، کنتور و رگولاتور و نیز مصرف بهینه و منطقی گاز نمایند.
