برچسب: مجله خبری این هفته

  • اصفهان میزبان متولی حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور

    اصفهان میزبان متولی حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور

    و هدف از سفر به استان ، دیدار با مقامات ارشد استانی و شرکت در کارگروه تنظیم بازار بوده و در این سفر از چند واحد خدماتی و تولیدی بازدید و تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به مدیران آن واحد ها اهدا خواهد کرد.
    دکتر ایرج موفق در ادامه افزود در این سفر به منظور رصد بازار اصفهان بازرسی از چندین واحد صنفی صورت میگیرد و در ادامه اهدا تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان به دو واحد خدماتی آموزشی ویک واحد تولیدی صنعتی صورت خواهد گرفت.
    موفق با بیان اینکه به دلیل وضعیت خاص مبارزه با ویروس کرونا مراسم تجلیل از واحدها صورت نگرفته و حضور رییس کل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در واحدها و اهدا تندیس نشانه اهمیت و توجه ویژه دولت به حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیان داشتند.
    شایان ذکر است در بازدید از واحد تولیدی شرکت بزرگ با برند لورچ و مرکز خدمات، ارتباط با مشتریان گروه صنعتی انتخاب و مرکز خدماتی آموزشی هلدینگ پارس پندار نهاد تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان اهدا خواهد شد.

  • اختتامیه رویداد و مسابقه لباس عاشورایی استان اصفهان همزمان با دهه مبارک فجر برگزار می شود

    اختتامیه رویداد و مسابقه لباس عاشورایی استان اصفهان همزمان با دهه مبارک فجر برگزار می شود

    به گزارش مجله خبری این هفته به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان ، این رویداد در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی- ایرانی و استفاده از قابلیت های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس های مناسبتی-مذهبی با ابتکار دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان برگزار می شود.
    احمد رضا قاسمی ادامه داد : دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با وجود رشته های مهارتی خود در زمینه های مختلف اقتصادی میتواند منشاء اثر باشد و به همین دلیل و به منظور تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلام و تشیع، و به منظور ترغیب و تشویق دانشجویان رشته طراحی لباس ، طراحان و سایر علاقمندان برای ارائه ایده ها با نگاه دینی و طراحی لباس مذهبی ویژه عزاداری در محرم سال 99 اقدام به راه اندازی این رویداد و مسابقه نمود.
    قاسمی با اشاره به همکاری ارگان ها مختلف در این زمینه گفت: دبیرخانه این رویداد در مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران شکل گرفت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در برگزاری این رویداد مشارکت دارند.
    وی اظهار کرد: تا کنون تعداد بیش از 100 اثر توسط طراحان حرفه ای مستقل، مراکز آموزشی، مراکز تولیدی، دارندگان خانه های مد، مزون ها به دبیرخانه این جشنواره رسیده و آثار توسط داوران کشوری ارزیابی شده است که قرار است 15 بهمن ماه در محل کتابخانه مرکزی اصفهان به نمایش گذاشته شده و در اختتامیه این رویداد که در روز 19 بهمن ماه برگزار می شود ازآثار برگزیده تجلیل شود.

  • نمایشگاه «رستخیز» سوم بهمن به بازدید عموم در می‌آید

    نمایشگاه «رستخیز» سوم بهمن به بازدید عموم در می‌آید

    وی ادامه داد: در این نمایشگاه با چیدمان متفاوتی از عکس‌ها رو به رو هستیم که میتوان گفت برای اولین بار در اصفهان و حتی ایران رخ خواهد داد. نمایشگاه‌های عکس به صورت متداول به صورت قاب‌هایی بر روی دیوار به نمایش در می‌آید اما در پروژه «رستخیز» برای اولین بار با استفاده از متد جدید، عکسها به صورت چیدمانی متفاوت همراه با موسیقی و متن قرار خواهد گرفت.
    استدلال ادامه داد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان، مبنی بر حمایت از پروژه‌های فرهنگی هنری، قرار براین شد شهرداری اصفهان حمایت‌های مادی و معنوی را از پروژه دوم چگالش داشته باشد. به همین دلیل بر اساس سابقه عملکردی که گالری نگرش در زمینه تولید محتوا داشته است، نمایشگاه «رستخیز» به صورت کار مشترک با سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان و با حمایت‌های شورای اسلامی شهر و اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان انجام شده اما در بخش تولید محتوا تمام حقوق معنوی نمایشگاه، متعلق به گالری نگرش است.
    مدیر گالری نگرش با اشاره به زمان بازگشایی نمایشگاه، گفت: پروژه چگالش دو با عنوان «رستخیز» از سوم بهمن ماه از ساعت 16 به مدت یک‌ماه به بازدید عموم گذاشته خواهد شد.
    استدلال با اشاره به شکل گیری پروژه چگالش تصریح کرد: پروژه چگالش از ابتدای سال 98 آغاز شد و اولین نمایشگاه این پروژه با عنوان «پس از هبوط» زمستان 98 به بازدید عموم درآمد. در این پروژه هدف اصلی تجربه کردن و ارتباطات مدیم‌های هنری در مواجه با یکدیگر بود و به همین دلیل نام پروژه «چگالش» گذاشته شد.
    وی افزود: نمایشگاه «پس از هبوط» ترکیبی از ادبیات و موسیقی بود و تجربه خوبی را به همراه داشت.
    مدیر گالری نگرش با بیان اینکه هدف گالری نگرش ایجاد پایگاه هنری و تولید محتوا است، تصریح کرد: رویکرد گالری نگرش، حوزه هنرهای تجسمی با رویکرد هنر معاصر بوده و بیشتر نمایشگاه‌های این گالری با مدیم‌های جدید رو به رو بوده است. گالری نگرش تجربه‌های متفاوتی را داشته و در سال‌های اخیر به سمت هنرهای جدید و هنر معاصر رفته و فضای گالری را به پلتفرم تجربی تبدیل کرده و زمینه را برای خلق ایده‌های جدیدی در حیطه هنر فراهم کرده‌ است.
    استدلال ادامه داد: گالری داری شاید بیشتر در حوزه خرید و فروش آثار هنری باشد اما ما در گالری نگرش، سعی داریم مفهوم جدیدی را در گالری داری ایجاد کنیم و بخش خرید و فروش آثار هنری را دراولویت آخر قرار داده و اولویت را بر تولید محتوا گذاشته‌ایم.
    وی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به گالری دارها در دوران کرونا، گفت: کرونا به گالری دارها و هنرمندان ضربه سنگینی وارد کرد و بیشتر هنرمندان خانه نشین شده‌اند. گالری نگرش سعی بر این دارد در این دوران و با توجه به کاهش آمار مبتلایان به کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دومین نمایشگاه از پروژه چگالش را در زمستان 99 برگزار کند.

    نمایشگاه «رستخیز» سوم بهمن به بازدید عموم در می‌آید

  • تبدیل۹۰ درصد شبکه های سیمی به کابل خودنگهدار در محدوده شمال اصفهان

    تبدیل۹۰ درصد شبکه های سیمی به کابل خودنگهدار در محدوده شمال اصفهان

    به گزارش مجله خبری این هفته؛ محسن معتمدی فرد مدیر برق منطقه ۷ شرکت توزیع برق اصفهان گفت: سومین مانور تعمیرات وبهینه سازی شبکه های توزیع با محوریت صیانت از حریم شبکه های توزیع در محدوده برق منطقه ۷ همزمان با دیگر امورها در حال انجام است.
    وی هدف از این مانور را اجرای طرح های اصلاحی با محوریت حفظ حریم شبکه های توزیع، اجرای عملیات شاخه بری و رفع معارضات شبکه،حذف اسپان های عرضی شبکه در جاده های اصلی و رفع موانع ترافیکی،باز آرایی شبکه های توزیع،حذف کانون های خطر در سطح شبکه های توزیع،عملیاتی کردن نرم افزار “”برق ایران”” جهت رسیدگی به درخواست های مردمی ،صدور اخطار به تجاوز حریم شبکه های توزیع عنوان کرد.
    معتمدی فرد گفت : تعویض روشنایی معابر ؛ مقابله با برق های غیر مجاز و کشف رمز ارزها از موارد مورد توجه بوده است .
    مدیر برق منطقه ۷ شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه گفت : ۱۹ هزار لامپ در محدوده این امور می باشد که ۵۷۲۰ مورد آن مربوط به اتوبانها و خیابان اصلی بوده است که به منظور مدیریت مصرف لامپها یک در میان شده که معادل ۶/۷ مگاوات ساعت ذخیره انرژی صورت گرفته است.
    وی در خصوص رمز ارزها خاطر نشان کرد با بازرسی های انجام شده و گزارش های مردمی دستگاههای ماینر در محدوده این امور کشف و جمع آوری شد چرا که برای استخراج رمز ارزها باید مجوز های لازم فراهم شود
    مدیر برق منطقه ۷ شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه گفت : به منظور عدم سرقت شبکه ها نزدیک به ۹۰ درصد شبکه ها از سیمی به کابل خودنگهدار هوایی تبدیل شدند و در سال گذشته ۱۱۲ کیلومتر شبکه با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان و در سال جاری ۱۲۷ کیلومتر با هزینه ای بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان اجرایی شد.
    وی اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این مانور عملیاتی را ۵۰۰میلیون تومان عنوان کرد و افزود:این امور دارای ۱۱۶هزار ۴۳۳مشترک است که ۲هزار و ۸۸۸مشترک در سال جاری به امور منطقه ۷ اضافه شده اند.

  • آئین‌ سوگواره یاس نبوی در اصفهان مجازی برگزار می‌شود

    آئین‌ سوگواره یاس نبوی در اصفهان مجازی برگزار می‌شود

    به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ایمان خواجه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: فاطمیه روزهای حزن اهل بیت در مصیبت مادر رسالت و همسر ولایت حضرت زهرای مرضیه (س) است، روزهای غمباری که شیعیان جهان به یاد برترین بانوی زنان عالم به سوگ می‌نشینند، در مظلومیت او ندبه می کنند و از پایداری او درس استقامت و مبارزه با ظلم فرا می‌گیرند.
    وی افزود: باید توجه داشت که شهادت حضرت زهرا (س) تنها واقعه‌ای تاریخی نیست‌، بلکه آموزه‌ای متعالی در باب ولایتمداری و دفاع از ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) و امام زمانمان و ولی امر مسلمین است.
    مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه برگزاری “سوگواره یاس نبوی” در امامزادگان استان اصفهان از جمله طرح‌های در دستور کار اوقاف و امور خیریه برای این ایام است، ادامه داد: البته باید توجه داشت که شیوع بیماری کرونا برگزاری این مراسم در امامزاده‌های استان را با محدودیت هایی روبرو کرده است.
    خواجه تصریح کرد: در حال حاضر تنها در شهرستان‌های با وضعیت آبی برگزاری مراسم شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز است.
    وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری آئین سوگواره یاس نبوی در برخی از امامزادگان استان اصفهان به صورت مجازی برگزار می‌شود، ادامه داد: این مراسم‌ها از صفحات مجازی امامزادگان پخش می‌شود.
    مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به برگزاری آئین عزاداری با همکاری هیئت فدائیان حسین (ع) و شبکه افق را از دیگر برنامه‌های در دستور کار اوقاف اصفهان برای برگزاری آئین عزاداری حضرت زهرا (س) اعلام کرد و ادامه داد: این مراسم همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها سردار سلیمانی و یار و همراهش ابومهدی المهندس و همچنین یادبود شهید فخری زاده در امامزاده شاه میرحمزه برگزار می‌شود.
    وی با بیان اینکه این مراسم از پنجشنبه 25 دی ماه به مدت 10 شب برگزار و از شبکه افق پخش می‌شود، ادامه داد: این مراسم به مدت یک ساعت پس از نماز مغرب و عشا و با حضور سخنرانان و مداحان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
    خواجه اضافه کرد: سخنرانان این مراسم حجت الاسلام دکتر محسنی، حجت الاسلام دکتر عالی و مداحان این مراسم سید رضا نریمانی، محمد یزدخواستی و جواد حیدر است.

  • شادی بلای جان کرونا است

    شادی بلای جان کرونا است

    باتوجه به سابقه فعالیت های ورزشی ام، انتظار نداشتم که کووید19 به سراغم بیاید، زیرا علاوه بر اینکه روزانه بین سه تا چهار ساعت ورزش منظم داشتم، همه پروتکل های بهداشتی را هم رعایت می کردم و کمتر پیش می آمد، جز برای موارد ضروری از خانه خارج شوم.
    اینها حرف های سینا احمدی 25 ساله است که در کنار فعالیت اجتماعی و شغل معلمی، سالهای متمادی نیز به طور مرتب ورزش می کند، اما در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران به این بیماری مبتلا می شود.
    حالا ماه هاست که دوران قرنطینه، این جوان 25 ساله تمام شده و دوباره به ورزش و دیگر فعالیت های خود، بازگشته است و می گوید: « در ابتدای دوران قرنطینه تا حد زیادی امید خود را از دست داده بودم فکرم تنها متمرکز بر روی بیماری بود، ولی با توصیه یکی از دوستانم برنامه های روزانه شادی آفرین را همراه درمان دارویی خودم کردم و در همان روزهای ابتدایی به وضوح افزایش روحیه جنگندگی و مبارزه با بیماری را در خودم دیدم و به این نتیجه رسیدم که اگر در کنار ورزش روزانه، شادی و تفریح را هم گنجانده بودم، شاید اصلاً به این بیماری مبتلا نمی شدم!.»
    با آنکه ماسک زدن دیگر، این روزها به جز جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است، اما تنها پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، راه برون رفت از این چالش نیست. در ماه های ابتدایی بروز این بیماری، باتوجه به وحشت گسترده جامعه از آن، مرگ و میر نیز افزایش یافته بود به طوری که امروزه، کمتر خانواده ای در جامعه پیدا می شود که یکی از اعضای آن درگیر کووید 19 نشده باشد و یا یکی از آشنایان خود را از دست نداده باشد. در این میان به دلیل احتمال بالای شیوع بیماری بین افراد جامعه، بسیاری ازمردم فرصت تخلیه هیجانات منفی و غم بار را به دست نیاوردند و ایجاد نشاط و شادی به گمشده ای در این روزهای کرونایی تبدیل شد.

    بروز بحرانی به نام اختلال سوگ

    کورش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در همین ارتباط می گوید:«نشاط اجتماعی، موضوعی است که باید از منظر علمی به آن نگاه کرد، کرونا عامل اضطراب جدی در جامعه شده است، البته در حال حاضر با پساکرونا اول روبرو هستیم وعلاوه بر اضطراب و استرسی که برای تمامی افراد به واسطه ناشناخته بودن و غیرقابل کنترل بودن این ویروس وارد شده و می شود، عدد قابل توجهی از شهروندان به همین دلیل به کام مرگ رفتند وهمین عامل باعث شده تا اضطراب از ابتلا در سطح وسیعی از جامعه گسترش پیدا کند و از طرفی با توجه به اینکه، افراد جامعه، فرصت سوگواری پیدا نکرده اند، آلام ناشی از سوگ در جامعه نهادینه شده و امروزه با اختلال سوگ اجتماعی روبرو هستیم که می تواند به صورت شبکه ای بین افراد خانواده و جامعه تأثیرگذار باشد.
    ویروس کرونا به ما نشان داد که اگر می خواهیم با این مساله مقابله کنیم، باید به میزان زیادی انعطافپذیر باشیم. مثل خوشههای گندم و جو که در برابر طوفانها خم میشوند، اما نمیشکنند. برخلاف یک درخت تنومند که ممکن است در برابر طوفانهای شدید از ریشه کنده شود.
    مشاور آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، راهکار مهم و اساسی برای رسیدن به شادی و نشاط در جامعه کرونا زده امروز را برطرف کردن عوارض جانبی پساکرونای اول می داند و می گوید: گام بعدی، پیشگیری از عوارض پساکروناهای بعدی است. البته در این بین نباید از آموزش و آگاهی بخشی، مشاوره های گروهی و فردی برای خانواده های آسیب دیده از کرونا و ایجاد یک هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و اجتماعی مثل استانداری ها و کمیته امداد وغیره برای تامین بخشی از نیاز های غیر روحی و روانی غافل شویم.
    به عقیده این کارشناس مسایل اجتماعی، اکثریت افراد، واکنشهای روانشناختی متعددی را نشان می دهند که برخی از این پیامدها، ممکن است کوتاه مدت و بصورت خشم، نا امیدی، ناتوانی، بروز غم، اندوه، سوگ، ناتوانی و سرزنش خود باشد.

    زندگی بدون درد و ناراحتی نیست

    به نظر می رسد در شرایط فعلی، باید برخی از سرپرستان خانواده که بیکار شده اند و برخی از کارخانه ها و کارگاه ها و بازارچه ها و تیمچه ها، واحدهای فرهنگی و هنری، باشگاه های ورزشی وغیره که با مشکل کسادی کسب و کار روبرو شده اند به واسطه برنامه ریزی و اجرای طرح های بزرگ معیشتی برای آنها حمایت شوند و نباید انتظارداشت که با یارانه ماهی 100 هزار تومان، معضلات معیشتی این افراد برطرف شود.
    در همین راستا، کارشناسان اقتصادی، مهارت افزایی و افزایش مهارتهای فردی و گروهی افراد جامعه در راستای رویارویی و مقاومت با مشکلات و موانع اجتماعی را مهمترین عامل برای ایجاد شادی و نشاط قلمداد می کنند و همچنین برای رسیدن به این موضوع پرداختن به عوامل دیگری، همچون کاهش عوارض طلاق و اعتیاد را نیز مورد توجه قرار می هند چراکه نشاط اجتماعی، یک موضوع تک بعدی نیست.
    باید واقع گرا باشیم و قبول کنیم، زندگی فراز و فرود دارد. زندگی بدون درد و ناراحتی نیست و اینها جزیی از زندگی است.

    با شادی به جنگ ویروس کرونا برویم

    ندا هوشیار، روانشناس بالینی که این روزها بیشتر تمرکز خود را به سمت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سوق داده است، می گوید:« شرایط فعلی کشور ما به گونه ای است که افراد جامعه باید تلاش کنند تا در وهله اول با زندگی کرونایی کنار بیایند و آن را بپذیرند».
    وی عقیده دارد؛ باید بپذیریم که بسیاری از اتفاقات در شرایط کنونی، در اختیار ما نیست و لذا به سمت کارها و رفتارهایی برویم که در اختیار ما است.
    بنا به گفته این روان شناس بالینی:« در این شرایط باید ببینیم آیا افراد گوشه گیر شده اند یا طرز فکر خود را تغییر داده اند و با این تفکر زندگی می کنند که این بحران نیز مانند باقی مسائل، مسیر خود را طی خواهد کرد و بالاخره روزی رخت از جامعه خواهد بست.»
    این استاد دانشگاه، بهترین راه حل برای تجدید روحیه را پناه بردن به دامان طبیعت می داند و می گوید:«شهروندان می توانند در آخر هفته و یا اوقات فراغت خود، حداقل یک الی دو ساعت به دامان طبیعت بروند و آرامش و شادی خود را بازیابی کنند در عین حال برای بقیه روز یک سری برنامههای تفریحی با خانواده و لذت بردن از بودن در کنار خانواده میتواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین بسیاری از بازیهای فکری و فیزیکی مانند شطرنج، پازل، پانتومیم وغیره میتواند فضای شادی و نشاط را در خانه ایجاد کند و از فضایی که در آن به سر میبریم، فاصله بگیریم. در کنار این موارد میتوانیم یک سری ورزشهایی را نیز در خانه یا در حیاط خانه انجام دهیم.
    هوشیار معتقد است که همیشه نباید تنها نیمه خالی لیوان را ببینیم بلکه باید به نیمه پر لیوان هم توجه کنیم و باید گفت محدودیت، خلاقیت به همراه خود می آورد به همین دلیل افراد نیز باید با کمک مشاوران، راهکارهای رونق کسب و کار خود را دوباره کشف کنند.
    ایجاد شادی و نشاط در فرد باعث می شود، سیستم ایمنی بدن تقویت شود و وقتی این سیستم تقویت میشود، شانس ابتلا به بیماری هم کاهش مییابد. پس اصلاح نگرشها و باورها، میتواند کمک کننده باشد و ما را از فضایی که درگیر آن هستیم نجات دهد.

  • این شغل خدابیامرزی دارد

    این شغل خدابیامرزی دارد

    تمام تن دیوار کاهگلی توی تاریک روشن کارگاه، پر شده از چرخ های کوچک و بزرگی که خیلی وقت است به تاریخ چسبیده اند . دود گسی حاصل از جوش زدن به تکه پاره های آهن، توی هوا پخش می شود و جرقه های دستگاه جوشکاری نفس کم جانی به تاریکی می بخشد. مرد از همان شعله سود می جوید و آهن گداخته را می چسباند به چرخ .
    دیوارها آبله زده از سیاهی و دوده است، حکمرانی عجیبی از تاریخ چند صد ساله را می توانی اینجا ببینی، در تتمه ای که شاید تا چند وقت دیگر، با نبود پیرمرد، به فراموشی سپرده می شود . حاج محمد، با وسواس، چرخ آهنی را با شعله جوش می چسباند و بدون اینکه نیاز به پرسش باشد، با حرکات سریع دستش، نحوه تعمیر گاری ها را به تو می نمایاند.
    تکه تکه مغازه اش در کوچه ای که انگار تافته جدا بافته از بقیه بازار است، چسبیده به تاریخ درشکه سازی های قدیم و بدون اینکه متوجه باشی تو را می برد به ایام دیرین. تجسمی از روزگاری که صدای چرخ درشکه ها آرامش خیابان ها را مثل امروز بر هم نمی زد.
    سال های چسبیده به تاریخ او مثل الفبایی است که از یک قرن پیش آغاز می شود و تا به امروز ادامه دارد. محمد بدخشیان، اما تجسمیاست از انسانی که این روزها کم پیدایشان می کنی و به قول خودش این روزها صداقت مرده است.
    پیرمرد بین تکه پاره های خاطره هایش به مردمانی می رسد که با گرو گذاشتن یک تار سبیل، قول های مقدسی با یکدیگر رد و بدل می کردند و حالا با چندین چک و سفته هم بارشان بار نمی شود. اما این موضوع برای مردی که در گوشه کارگاه گاری سازی اش به تاریکی عمیق و تخته پاره ها عادت کرده فرق می کند، او همان انسانی است با وسواس ها و تعلق های گذشته، هرچند فراموش شده به جبر، با اعتقادات پایدار گذشته اش زندگی می کند.
    درهای کهنه چوبی کارگاه که از هم گشوده می شود، ابتدا و دریک لحظه هیچ چیز معلوم نیست، پس از ثانیه ای چشم عادت می کند به آنچه که درون چهارگوش بی زرق و برق و زینت یافته با برش های آهن، دوچرخه هایی از تاریخ گذشته را زنده می کند؛ وصله پینه هایی که بین کلی خاطره اسیر شده اند. در آن فضای کوچک و جمع و جور که جا برای دو نفر آدم متوسط القامت هم تنگ و ترش می شود، یک صندلی پیه کوتاه فلزی با تشک قرمز و مربعی شکل، بیش از هر چیز دیگری نگاهت را جلب می کند پیکر گره خورده بر چرخ های تعمیری نظرت را می بلعد.
    سرنوشت ماه و روز سرد و گرم حاج محمد از 9 سالگی گره خورده به همین دیوارهای کاهگلی و تاکنون به مدد وصیت نامه پدرش او را هنوز اینجا نگه داشته تا به قول خودش برای مردمی که نام قشر ضعیف را بر پیشانی دارند، کاری انجام دهد و این دیوارها بعد از ورود تکنولوژی و ماشین های ریز و درشت، مهربان تر از اغیار خیابان با او باشند.

    حاجی این شغل ارث خانوادگی شماست ؟

    بله پدرم وردست پدرش بوده و بعد از چند نسل به من رسیده، چون شغل فنی بود، من هم پیگیر بودم. البته تحصیل هم کرده ام و شغل اصلی من ساختمانی است، اما به این خاطر که اکنون با رکود کار ساختمان روبرو هستیم، تمام وقت توی کارگاه هستم.

    کارتان روبراه هست؟

    روزی بین 5 تا 6 گاری تعمیر می کنم، البته بستگی دارد؛ این میانگین ممکن است تغییر کند. بماند که با ورود خودروها، دیگر پول چندانی هم در این شغل نیست. تعمیر یک گاری خیلی کار ببرد و خرج داشته باشد بین 20 تا 30 تومن بیشتر نیست. دستمزد من هم برای هر گاری بین 5 تا 6 هزار تومان است، اما چون پدرم اعتقاد داشت که باید به قشر ضعیف کمک شود، وصیت کرد که چراغ این شغل خاموش نشود.
    چراغی که حالا حاج محمد بدخشیان، مرد درشت اندام و استخوانی با چشمانی درشت و سیاه و سبیلی نرم و تنک و کلاه بافتنی سیاهی که روی سرش گذاشته به دست گرفته تا باربرها دستشان نرود توی پوست گردو
    هر بار که می خواهد پاسخ سوالاتت را بدهد، سرش را از روی انبرجوشکاری بالا می آورد و بعد دوباره نگاهش را تکیه می دهد به انبر جوش که ماهرانه به گوشت و پوست چرخ گاری می چسبد و صدای جلز و ولزش سکوت کارگاه را می شکند: « پدرم از 9 سالگی این شغل را توی بازارچه شروع کرد. دکانش کنار آگاهی کنونی بود، بعد دکانش رفت سمت چاه حج میرزا. اینجا آخرین جایی است که دکانش را رو کرد و به من سپرد.
    پدرم 92 سال عمر کرد و من بعد از چهار خواهر، بچه پنجمی هستم .
    حرف هایش بین درهم تنیدگی آهن ها و چرخ های کور و کبود و چرب و روغنی کارگاه گم می شود و توی نور کمرنگ لامپ پنجاه ولت دخمه تو را می برد بین خنزرپنزرهای گذشته اصفهان. روزهایی که نصف جهان بود با درشکه ها و گاری سازها برو بیایی داشتند؛ آنجا که نه از تکنولوژی خبری بود و نه از چهارچرخ های مدرن امروزی، به قول پیرمرد، آن روزها گاری سازی برای خود تنها یک حرفه نبود، بلکه گاری و درشکه به عنوان یک وسیله حمل و نقل، جلال و جبروتی داشت و گاریچی ها ارج و قربی بیش از یک راننده داشتند.
    گاری ساز دیروز، امروز، از دلتنگى ها و خاطره هایی می گوید که کلی مسافر را از این نقطه شهر به آن نقطه می برد و روی سنگفرش های خیابان ها صدای تلق تلقشان یک آن از نا نمی افتاد. فقط کافی است صفحات تاریخ را ورق بزنی تا کم کم یاد و خاطره درشکه چی های قدیم که ردپایشان بر تاریخ پابرجاست را زنده کنی .
    مرد پیر، سرش را از روی چرخ بالا می آورد و خودش را یله می دهد روی مبل کهنه کنار کارگاه و می رود به 50 سال پیش: « جای استراحت نبود روزی 10 تا 15 تا گاری برای تعمیر می آوردند، شاید هم بیشتر. چرخ های بزرگشان هم قد خودم بودند».
    حاج محمد، دوباره روی صندلی تاریخیش جا می گیرد و شروع می کند، به جوشکاری. سکوت کارگاه غبارگرفته دوباره می شکند و او بین وییزوییز انبر جوشکاری می گوید: «این شغل خدابیامرزی دارد».

  • بیدستانی با گنج های پنهان

    بیدستانی با گنج های پنهان

    از جلوی مسجد علیقلی آقا، مادی فدن یا فدا عبور می کند و سردر مسجد به سمت مغرب است. مسجد، صحن نسبتاً کوچک و زیبایی دارد و شبستان آن با کاشی هایی از نوع گره کاری تزئین شده است. کتیبه سردر به خط ثلث قهوه ای رنگ به خط علی نقی امامی و تاریخ 1122 هجری قمری را نشانت می دهد.

    علی قلی آقا موزه ای در دل محله

    پیرمرد از تاریخچه حمام می گوید: پیشینه علیقلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی می رسد به اینجا؛ کسانی که سال ها پیش بنیان این حمام را گذاشتند و بعد بر خرابه های حمام خانه ها ساخته شد. تا اینکه روزی فردی در خواب دید که می گویند: در زیر درختی در محله بید آباد گنجی است که توسط هندوهایی که از اصفهان می گذشتند، پنهان شده است او با کندن این محل به حمامی می رسد که حالا در این محله خودنمایی می کند، بعدها با این گنج مسجد علی قلی آقا و بازارچه هم بنا شد. این را عوام این محله، پشت به پشت و سینه به سینه حفظ کرده اند و بر قصه اش شاخ و برگ داده اند. کافی است، پایت را در آن بگذاری تا شاخصه های معماری و بنای شگفت انگیزی را مشاهده کنی. حمامی که با تزئینات بسیار مانند موزه ای شگفت انگیز در دل محله می درخشد. وقتی توی کوچه پسکوچههای قدیمی قدم میزنی، حتماً نگاهت به این حمام خواهد افتاد که تا چندی پیش به دلیل کمبود امکانات و تاسیسات آب لولهکشی و وسایل گرمایشی، ساخت حمام در منزلهای شخصی مورد مصرف مردم محله بود و تمامی مردم محله های اطراف را هم کفایت می کرد و تا همین 40 یا 50 سال پیش از رونق خاصی هم برخوردار بود.

    بیدآبادی های لر تبار اصفهانی

    از همان روزهایی که قدش از چهار پنج وجب تجاوز نمی کرده تا حالا که نوه هایش هم به سر و سامانی رسیده اند، وجب به وجب این خیابان را از سر گذرانده و حالا توی پیاده روهای تنگ خیابان منتهی به مسجد سید بر درختی کهنسال همراه با رفقای قدیم می نشیند و تعجبی هم ندارد که مثل کف دست سوراخ سنبه های محله را بشناسد.
    او عمرش را در این محله گذرانده از گذشته های دور که اینجا به لحاف دوزی و نجاری ختم می شده تا اکنون که مغازه ها مدرن تر شده اند. در گذشته در هر کوچه و محلهای یک یا دو مغازه لحافدوزی قرار داشته است که با توجه به نیاز اهالی محله از رونق خوبی هم برخوردار بودهاند، اما این روزها از لحافدوزیهای دورهگرد دیگر خبری نیست و از میان نجاریهای قدیمی نیز که در و کلون می ساخته اند، فقط تعداد انگشت شماری از آنها مشغول فعالیت هستند و البته ناگفته نماند بیشتر آنها در کنار لحافدوزی به فروش پتو و لحافهای آماده و الیافهای مصنوعی هم مشغول هستند و یا مغازه ها به مبل فروشی و کمد فروشی تبدیل شده اند تا با این ترفند رونق کار و بار خود را حفظ کنند.
    پیرمرد می گوید: اکنون اکثر مردم محله بید آباد را لرهای اصفهانی شده تشکیل می دهند این مردم با اینکه از مهاجرت آنان زمان زیادی گذشته، اما هنوز لهجه لری خود را حفظ کرده که البته اندکی نیز با لهجه اصفهانی مخلوط شده است، اینان هنوز خود را لر تبار می دانند. مردمانی که بیشترشان تحصیلکرده و یا دارای تحصیلات بالا هستند و از تمکن مالی خوبی هم برخوردار بوده اما بافت سنتی و خانوادگی خود را حفظ کرده و معمولا با خویشاوند وصلت می کنند.

    مسجد

    3 قرن قدمت

    صدای قژ و قژ در كهنه یکی از خانه های محله هنگام بازشدن، تلفیق می شود با تصویر حوض نیمه پری كه دور تا دورش شمعدانی چیده شده؛ شمعدانی هایی كه توی هوای زمستانی زیاد تر و تازه به نظر نمی رسند، اما اینجا خانه ها هنوز هم نقش آپارتمان به خود نگرفته اند، هنوز هم می توانی سنت را در آنها ببینی. سبك ساخت خانه ها قدیمی است. اتاق هایی كه فاصله اش از زمین به یك متر می رسد، دورتادور حیاط نه چندان بزرگ واقع شده اند. پیرمردی که روی سکوی کنار درب چوبی نشسته، گرچه سنش به 300 سال پیش نمی رسد، اما می داند که بیش از سه قرن پیش شیرانی ها به این محله آمده اند و با پسوند بیدآباد، شهرت یافته اند و نسل اندر نسل این محله به نام آنها گره خورده است. به گفته او، مردم اینجا بیشتر لرهایی هستند که از چهارمحال بختیاری و ایذه به اینجا آمده اند و با سکونت آنها محله هم رونق گرفته است.

    محله ای با پهلوانان نامدار

    از دیگر عناصر مهم مرکز محله علیقلی آقا که در دوره های اخیر به این مجموعه اضافه شده است، یک زورخانه است. در مورد این زورخانه اطلاعات مکتوب در دسترس نیست ولی بنابر اظهارات اهالی محل، محله بید آباد یکی از محلات پهلوان پرور شهراصفهان بوده و پهلوانان این شهر غالباً بیدآبادی بوده اند و از این جا برای مسابقه با پهلوانان سایر شهرها به پایتخت می رفته اند، حتی چند تن ازآنها برای مدتی پهلوان پایتخت هم بوده اند.

    مسجد

    همه همدیگر را می شناسند

    شاخ و برگ های بیرون آمده از حیاط خانه ها و درخت های قطور محله خبر می دهد كه روزی اینجا كوچه باغ پردرختی از بیدها داشته و به نوعی بیدستانی بوده که به همین خاطر به بیدآباد شهرت یافته است. مرد فروشنده می گوید: «الان دیگر از بیدهای بسیار در این محله خبری نیست، سال هاست دیگر اینجا تبدیل شده به محله ای شلوغ و پر رفت و آمد.
    هرچه بیشتر به سمت جنوب خیابان، می روی هجوم ماشین ها بیشتر و از بكری ابتدای خیابان كم می شود. خیابان تنگ است و كوچه ها تنگ تر، اما همه چیز انگار نظم خاصی دارد؛ نظمی كه خاص محله های قدیمی است.
    بماند که قدمت اینجا حرف اول را می زند مسجد سید با 200 سال قدمت، بازارچه بیدآباد با 300 سال قدمت، بازارچه شاطر باشی400 سال قدمت،حمام علیقلی آقا(موزه مردم شناسی) و بازارچه با 300سال قدمت با مردمانی که بیشترشان سالخورده های قدیمی هستند که هنوز هم در مغازه هایشان رنگ و بوی گذشته را مثال می زنند. پیرزنی، اما آن قدر خمیده نیست که نتواند نوک درختان را ببیند. شانه هایش اگرچه نحیف اند، ولی در نگاهش ، حتی از پشت عینک ته استکانی هنوز هم برق علاقه و کنجکاوی دیده می شود از کسانی که بومی محله نیستند چون اینجا تقریبا همه همدیگر را می شناسند.
    فرنی فروش این محله هم یکی از قدیمی های بیدآباد است که حالا سمنو را هم می توانی جلوی پیشخوان مغازه اش ببینی و کافی است یک بار امتحان کنی و دیگر دست برنداری از فرنی هایی که طعم و مزه قدیم را می دهد و حالا کمتر می توانی در مغازه های امروزی بیابی.

    چند پیرمرد کنار جدول خیابان، به گفت و گو نشسته اند، یکی از آنها می گوید: آن موقع ها اگر محله دو هزار نفر جمعیت داشت، حالا شده 20هزار نفر و بیشتر، همه چیز با سابقش فرق كرده است. خیابان ما پر از نعمت است. چند تا نانوایی و صدتا بقالی که اولش مانده بودم از کدامشان خرید کنم که به آن دیگری برنخورد. سبزی فروشی و میوه فروشی آن قدر زیاد است که به همه می رسد.
    اینجا هم می توانی رنگ مدرنیته را که موریانه وار می خزد و در دل محله رفته است ببینی، ساختمان ها بلند وکوتاه کیپ هم اند. هر کوچه ای چند ساختمان نیمه کاره دارد با بساط تیرآهن و کیسه های سیمان و فرغون و ماشین هایی که بار خاک دارند. همه جا دارند خانه های قدیمی را خراب می کنند و آپارتمان می سازند.کوچه های تو در تو و با دیوار های کوتاه گلی تاریخچه ای است که در دل کوچه ها هنوز باقی مانده است. کوچه هایی که با خانه هایی قدیمی درست شده. خانه های مربع شکل با یک فرش قرمز و یک پیک نیک که به کپسول گاز نارنجی رنگ و متوسط وصل بود و حوض و ماهی و گلدان های نارنجی شمعدانی این ها همه حالا در خاطره های این محله گم شده است.